Kostel Všech svatých

LOKALITA: Poleň

Okres: Klatovy

Kraj: Plzeňský kraj

GPS: 49.4260628N, 13.1777831E

Naviguj na souřadnice

Přístup: Kostel Všech svatých je umístěn do středu vsi Poleň. Necelých 10 m od této stavby, stojí zřícenina kostela sv. Markéty, jehož stavba zřejmě započala až po dostavbě kostela Všech svatých, tj. na konci 1. pol. 14. století.

Zasvěcení: Všichni svatí (původní zasvěcení Panně Marii)

Status: Farní kostel.

Stavební fáze

Gotický kostel Všech svatých (s původním zasvěcením Panně Marii) byl vybudován na začátku 14. století. Do tohoto období spadá stavba zdiva lodi, presbytáře s klenbou, vítězného oblouku, vstupního portálu na severní straně a možná také oba štíty lodě. Věž a předsíň byly přistaveny v 16. století. Stavba kostela Všech svatých prošla barokní přestavbou v r. 1739 poté, co zde zřejmě vypukl požár a kostel poničil.

CELKOVÝ POHLED NA KOSTEL.

CELKOVÝ POHLED NA KOSTEL.

POHLED NA VĚŽ KOSTELA.

POHLED NA VĚŽ KOSTELA.

Stavební podoba

Kostel Všech svatých v Poleni má podobu jednolodní stavby s obdélným půdorysem lodi, na západní průčelí je připojena věž s cibulovou bání. Do hlavní lodi, která je plochostropá, se vstupuje portálem ze severu. Tento vstupní portál, s volnou kružbou ve svém vrcholu, je zakončen lomeným obloukem a ostěním s bohatou lineární profilací, obsahující jemné výžlabky a pruty hruškového profilu (tzv. hruškovec). Na východní straně se skrze průchod s renesančním štítem, který byl původně zdoben sgrafitovou výzdobou, vchází do předsíně. Chór je od lodi oddělen vítězným obloukem, sklenut jedním polem křížové klenby s připojeným dalším polem šesti paprsčité klenby a zakončen pětibokým závěrem. U chóru se po severní straně nachází sakristie obdélného půdorysu, která je klenuta jedním polem křížové žebrové klenby.

POHLED NA SEVERNÍ STRANU KOSTELA.

POHLED NA SEVERNÍ STRANU KOSTELA.

POHLED NA PRESBYTÁŘ KOSTELA.

POHLED NA PRESBYTÁŘ KOSTELA.

Zasazení do krajiny a historický význam místa

První písemné zmínky o vsi Poleň pocházejí z listiny kladrubského benediktinského kláštera vydané r. 1245, kde se v roli svědka zmiňuje Blažej z Poleně. Od r. 1439 je ves Poleň prohlášena za městečko a od 1. pol. 15. stol. nese ve svém erbu bílého koně v červeném poli.

Vybavení kostela

Hlavní oltář je z 19. století. Nacházejí se zde i dva boční oltáře, z nichž první zasvěcený sv. Janu Nepomuckému pochází z 2. pol. 17. stol. a druhý oltář zasvěcený Panně Marii je datován do r. 1774. Druhý dal pro kostel zřídit chudenický hejtman Václav Podivín Holeček. Nejvýznamnější předmět kostelní výzdoby tvoří obraz Poleňské Madony od německého renesančního malíře a rytce Lucase Cranacha st. (1472-1553), namalovaný kolem r. 1518. Nyní se v kostele nachází jeho věrná kopie od Bohuslava Slánského. Originál, který byl v r. 1967 ukraden a poté opět vypátrán, patřil dočasně do sbírek Národní galerie v Praze a po jeho kompletním restaurování v r. 2014 byl navrácen do Muzea církevního umění plzeňské diecéze. Události kolem krádeže obrazu Poleňské Madony se staly předlohou pro jeden díl série Historie českého zločinu, kterou vysílal Český rozhlas Dvojka. Lze jej najít jako díl pod názvem _Ukradli Madonu_ (odkaz zde: https://dvojka.rozhlas.cz/ukradli-madonu-8130046).

Duchovní prvky

NÁHROBNÍKY

V interiéru kostela se nachází čtyři žulové náhrobní desky s erby rodů rytířů Příchovských z Příchovic, Chlumčanských z Přestavlk a člena rodu paní Anny Maxmiliany, říšské hraběnky z Horrichů, rozené z Braitenbachu.

KŘTITELNICE

Součástí vybavení kostela je žulová křtitelnice, jejíž spodní část spočívá pod kostelní dlažbou.

ZVONY

Ke stavbě kostela náleží čtyři zvony, z nichž tři jsou datovány roky 1525, 1707 a 1792, ten poslední se nazývá _poledník_. Čtvrtý nedatovaný zvon se nazývá _umíráček_ a pochází z 19. století. V neposlední řadě stojí za zmínku dva barokní cínové svícny, datované r. 1714.

POVĚSTI

Ve vsi kolovala pověst, která říkala, že pokud se pod obrazem Poleňské Madony pokloní milenecký pár, splní se milencům všechna přání. Pověst také zmiňuje, že manželství uzavřená u oltáře s tímto obrazem jsou trvalá a šťastná. Další pověst vypráví o původní zvonici, která byla postavena nad sakristií. Zvon v ní se rozezvučel vždy ve chvíli, kdy některému členu rodu Chlumčanských z Přestavlk a Chlumčan, kteří v 17. stol. měli nad Polení državu, hrozilo nebezpečí. Při úmrtí posledního z rodu, zvon údajně prasknul.

Duchovní kontext

VÝZDOBA A IKONOGRAFIE

Zasvěcení kostela Všem svatým znamená, že je zasvěcen nejen světcům, ale i všem, kteří svůj život žili svatě a v milosti a jsou po své smrti Bohem spaseni. Tento motiv bývá vyobrazen, jako shromáždění světců kolem Ježíše Krista, který má po své pravé straně Pannu Marii a tato dvojice je obklopena anděly.

Literatura

Emanuel Poche (ed.), Umělecké památky Čech 3 P/Š, Praha 1980. F. Vaněk – K. Hostaš, Poleň – Kostel Všech svatých, Soupis památek, roč. 07. Politický okres klatovský, Praha 1899. František Záruba, Poleň. Kostel Všech svatých, původně Panny Marie, in: Obrazy krásy a spásy. Gotika v jihozápadních Čechách, Řevnice 2013. Jaroslav Herout, Slabikář návštěvníků památek, Praha 2011. Hynek Rulíšek, Postavy, atributy, symboly. Slovník křesťanské ikonografie, České Budějovice 2006.