LOKALITA: Aholming

Okres: Deggendorf

Kraj: Dolní Bavorsko

GPS: 48.7354247N, 12.9129808E

Naviguj na souřadnice

Přístup: Kostel se nachází uprostřed vesnice a je obklopený hřbitovem.

Zasvěcení: sv. Štěpán

Status: Farní kostel.

Stavební fáze

Presbytář a věž kostela byly postaveny kolem roku 1500. Loď byla postavena v letech 1762 až 1766. Hlavní oltář se sem dostal až po sekularizaci v roce 1803, kdy byl zakoupen od bývalého kostela Portenkirche zrušeného kláštera Aldersbach. Interiér kostela prošel v letech 1990/1991 rozsáhlou rekonstrukcí.

JIŽNÍ STRANA KOSTELA.

JIŽNÍ STRANA KOSTELA.

SEVERNÍ STRANA KOSTELA.

SEVERNÍ STRANA KOSTELA.

Stavební podoba

Barokní halová stavba s členitým gotickým kněžištěm na východní straně, jehož nároží je zpevněno členitými pilíři se stříškami, má na jižní straně věž se sedlovou střechou. Loď kostela prolamuje osm oken. Kněžiště i loď jsou zaklenuty valenou klenbou s výsečemi, které spočívají na sdružených pilastrech se štukovými hlavicemi a bohatě členěným kladím. Na západní straně lodi se nachází dvoupatrová tribuna, na níž spočívají varhany.

POHLED NA VĚŽ KOSTELA.

POHLED NA VĚŽ KOSTELA.

DVOUPATROVÁ TRIBUNA NA ZÁPADNÍ STRANĚ LODI.

DVOUPATROVÁ TRIBUNA NA ZÁPADNÍ STRANĚ LODI.

Zasazení do krajiny a historický význam místa

Vybavení kostela

Zařízení kostela je barokní.

POHLED DO INTERIÉRU KOSTELA.

POHLED DO INTERIÉRU KOSTELA.

Duchovní prvky

SOCHA SV. ŠTĚPÁNA

Ve výklenku nad jižním vchodem je kamenná postava patrona kostela sv. Štěpána z poloviny 15. století.

POHLED NA KOSTEL OD JIHOZÁPADU.

POHLED NA KOSTEL OD JIHOZÁPADU.

Duchovní kontext

HISTORICKÝ

První zmínky o kostele lze vysledovat až po roce 1112. První prameny zmíněnou osobou je Walchoun de Aholming. „Aholmingerové“ byli duchovní pasovské diecéze. Protože hranici mezi pasovskou a řezenskou diecézí tvořila řeka Isar a tato hraniční oblast měla být zvláště střežena, byl Aholming brzy jmenován zemským dvorcem. Skutečnost, že páni z Aholmingu později vystupovali především jako svědci hraběte z Bogenu, naznačuje, že Bogenové rozšířili svou sféru vlivu i na oblast na pravém břehu Isaru. Kolem poloviny 13. století přešlo panství z majetku katedrální kapituly a kláštera sv. Nikoly, do rukou rodu Wittelsbachů. Územně zůstal Aholming i do budoucna součástí bavorského vévodství. Wittelsbachové však museli hrad a ostatní panství brzy zastavit nebo se jich zcela vzdát. Po několika krátkodobých změnách majitelů přešel Aholming v roce 1363 do rukou pána ze Straubingu Ulricha Chamerauera. Chamerauerové zůstali v Aholmingu až do roku 1413. Od tohoto roku vstoupila historie Aholmingu do nové etapy. Od Chamerauerů koupil Aholming straubingský pán rytíř Heinrich V. Notthafft von Wernberg. Notthafftové zůstali v Aholmingu až do svého vymření o 300 let později.

VÝZDOBA A IKONOGRAFIE

Nejvýznamnějším uměleckým dílem v kostele je velkolepý barokní hlavní oltář. Půlkruhový baldachýn je zvenčí zvýrazněn dvěma tordovanými sloupy, na které navazují silné pilastry. Oltářní obraz znázorňující kamenování patrona kostela je lemován dvěma sloupy s hladkými dříky. Sloupy podpírají římsu, na které se tyčí polokopule, korunovaná paprsky a Nejsvětějším Srdcem Ježíše a Marie obklopený stříbrnými oblaky. Pod ní je v bizarní mušlové kartuši stříbrná holubice s olivovou ratolestí v zobáku. Toto je osobní erb cisterciáckého opata Theobalda Reitwinklera (1745 – 1779) z Aldersbachu. Sv. Štěpán byl prvním mučedníkem („prvomučedníkem“) církve, který byl ukamenován k smrti poté, co vzbudil hněv Židů. Byl jedním z prvních sedmi jáhnů, služebníků církve, ustanovených apoštoly. Sv. Štěpán je většinou zobrazován jako mladý muž bez vousů, jemných rysů, oblečený v jáhenskou dalmatiku. Přesně takto je ztvárněn na zmíněném obrazu, kde ho kamenují. Sv. Štěpán, ale pozvedá svůj pohled na nebesa, kde lze vidět Ježíše Krista a Boha. Dle legendy pronesl svou řeč: „Hle, vidím nebesa otevřená a Syna člověka stojícího po pravici Boží.“ Všichni se v ten moment na něho vrhli a hnali ho za město, aby ho kamenovali. Jeho kamenování se údajně zúčastnil i Saul (sv. Pavel).

HLAVNÍ OLTÁŘ S OBRAZEM UKAMENOVÁNÍ SV. ŠTĚPÁNA.

HLAVNÍ OLTÁŘ S OBRAZEM UKAMENOVÁNÍ SV. ŠTĚPÁNA.

Literatura

Georg Dehio, Handbuch der deutschen Kunstdenkmäler: Bayern II, Niederbayern, München 1988. Jan Royt, Slovník biblické ikonografie, Praha 2007. James Hall, Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha 1991.