Kostel sv. Petra a Pavla

LOKALITA: Petrovice u Sušice

Okres: Klatovy

Kraj: Plzeňský kraj

GPS: 49.2180678N, 13.4415839E

Naviguj na souřadnice

Přístup: Kostel leží ve středu obce Petrovice, necelých 6 km západně od Sušice. Stavba kostela tvoří dominantu obce Petrovice.

Zasvěcení: sv. Petr a Pavel

Status: Farní kostel.

Stavební fáze

Zejména starší publikace označují věž kostela za románskou, hlavně z důvodu typických sdružených oken. Avšak pozdější badatelé stavbu datují do konce 13. stol. a řadí ji tak do období gotiky. Románské prvky stavby tak mohu být anachronismem – ve venkovském prostředí slohová přeměna probíhala často se zpožděním v porovnání s vývojem ve větších centrech. Kostel sv. Petra a Pavla byl mnohokrát přestavěn.

CELKOVÝ POHLED NA KOSTEL ZE SEVERNÍ STRANY.

CELKOVÝ POHLED NA KOSTEL ZE SEVERNÍ STRANY.

POHLED NA VĚŽ KOSTELA.

POHLED NA VĚŽ KOSTELA.

Stavební podoba

Dnešní podoba kostela sv. Petra a Pavla v Petrovicích u Sušice je jednolodní orientovaná stavba s vysokou sedlovou střechou, s přisazeným čtvercovým presbytářem na východní straně, se zkosenou střechou a sakristií na severní straně. V západním průčelí přiléhá mohutná pětipatrová hranolová věž, zakončena střechou ve tvaru polygonálního jehlanu a pseudogotickým cimbuřím, které nese pevnostní rysy. Na severní straně věže se nachází ciferník hodin, který dříve býval po všech stranách. Nejstarší části stavby jsou věž a loď, které během 15. nebo 16. stol. byly rozšířeny na severní stranu, spolu s přístavbou sakristie. Rok 1707 se udává jako rok úprav oken lodi a přístavby předsíně nad severním portálem. Trojstupňové cimbuří a podoba dnešní střechy věže je dána romantickou úpravou v 19. století. Loď kostela je plochostropá s barokními okny, která jsou v blízkosti věže kruhová. Strop pod věží je tvořen křížovou klenbou bez žeber a čtvercový presbytář oddělený triumfálním obloukem, je sklenut jedním polem křížové žebrové klenby, jenž dosedá na hranolové konzoly.

POHLED NA SEVERNÍ STRANU KOSTELA S BAROKNÍM OKNEM.

POHLED NA SEVERNÍ STRANU KOSTELA S BAROKNÍM OKNEM.

ZAZDĚNÝ JIŽNÍ VSTUP DO KOSTELA.

ZAZDĚNÝ JIŽNÍ VSTUP DO KOSTELA.

Zasazení do krajiny a historický význam místa

Počátky osídlení v této lokalitě zřejmě souviselo s rýžováním zlata na přelomu 11. a 12. století. První písemná zpráva o obci Petrovice pochází z r. 1319, kde se zmiňuje zajetí rytíře Alberta ze Schönsteina a předání jej do strakonického vězení. Kostel je umístěn na zbytcích valů hradiště zvaného „Vyšehrad.“ V areálu kolem kostela se nacházel hřbitov, který je obehnán hradební zdí. Do tohoto areálu se vchází skrze gotickou bránu. Kostel je poprvé zmíněn v r. 1366 jako plebánie (označení středověké zejm. vesnické farnosti, u nás zřizované od přelomu 11. a 12. stol.). Předtím byl ale kostel součást petrovského hrádku, sloužil tedy jako hradní kaple, čemuž nasvědčuje i jeho poloha v centru bývalého hradiště. Stavba nese pevnostní rysy, kostel tak zřejmě plnil i funkci obrannou.

Vybavení kostela

V kostele se nachází hlavní oltář spolu se dvěma bočními, zasvěcenými sv. Barboře a Panně Marii, vytvořenými v 1. pol. 18. stol. Dále se zde nachází série obrazů dvanácti apoštolů, které se dříve mylně připisovaly malíři Petru Brandlovi, dále kazatelna zdobená figurálními reliéfy a barokní sochy sv. Petra a Pavla, které rovněž pocházejí z 1. pol. 18. stol. Další výbavu kostela tvoří barokní stříbrná tepaná monstrance z r. 1769, mosazné svícny ze 17. stol. a čtyři zvony z let 1607, 1727, 1772 a 1871.

Duchovní prvky

NÁHROBNÍKY

V interiéru stavby kostela se nachází deset náhrobků ze 16. až 17. stol., jsou však natolik ošlapány, že nápisy na nich se staly již zcela nečitelnými. Většina z nich je připisována členům rodu Planských ze Žeberka. Nejlépe zachovaná je deska ze žuly, která obsahuje vyobrazení heraldické lilie, nad štítem kalich a trojřádkový nápis jen částečně čitelný.

Duchovní kontext

VÝZDOBA A IKONOGRAFIE

Kostel je zasvěcen dvěma apoštolům, sv. Petrovi a Pavlovi, kteří jsou nazýváni _apoštolskými knížaty_. Svatý Petr, původním jménem Šimon, byl synem Jonášovým, pocházel z Bethsaidy v Galileji a než si jej Ježíš vyvolil za svého učedníka, živil se jako rybář. Jménem Petr jej pokřtil Ježíš Kristus. Pochází z řeckého petré a v překladu znamená skála. V tomto smyslu je Petr skálou, na níž je zbudována církev. Sv. Petr dostává rovněž od Ježíše klíč k bráně, skrze níž dle svého svědomí pouští duše do nebe. Proto bývá postava sv. Petra zpodobňována s typickým atributem klíčem v ruce. Svatý Pavel, vlastním jménem Saul (Šavel), pocházel z města Tarsu v Kilikii, měl římské občanství a původně se živil výrobou stanů. Ke konverzi byl Pavel povolán zjevením Krista, kvůli kterému načas oslepl. Vydal se na strastiplnou cestu plnou nebezpečí po Řecku, Římě i moři, kde ztroskotal a zachránil se na Maltě, kde jej uštknul had. Poté Zlatá legenda vypráví o setkání Pavla s Petrem v Římě, kde také r. 67 n. l. sv. Pavel umírá rukou kata, který podle pověsti musel seknout třikrát, aby apoštola usmrtil. Postava sv. Petra je často zobrazována, jako starý muž s plnovousem, držící v jedné ruce meč a v druhé knihu. Společné zasvěcení kostela sv. Petrovi a Pavlovi bývá poměrně časté tam, kde je třeba naznačit jasně vazbu k papeži a římské církvi. Jejich společné vyobrazení je např. ve scéně _Traditio legis_, kde kristus apoštolům předává desky či svitek zákona.

Literatura

Tomáš Koutek, Románské kostely Čech, Praha 2014. Marcela Nováková a kol., Chrámy a kostely Čech, Moravy a Slezska, Praha 2011. Karel Hostaš, Petrovice – Farní kostel sv. Petra a Pavla, Soupis památek, roč. 12. Politický okres sušický, Praha 1900. Emanuel Poche, Umělecké památky Čech 3 P/Š, Praha 1980. Jan Royt, Slovník biblické ikonografie, Praha 2021. Kostel sv. Petra a Pavla, Památkový katalog NPÚ. Dostupné: https://www.pamatkovykatalog.cz/kostel-sv-petra-a-pavla-18574635