LOKALITA: Aiterhofen

Okres: Straubing-Bogen

Kraj: Dolní Bavorsko

GPS: 48.8452219N, 12.6183472E

Naviguj na souřadnice

Přístup: Kostel se nachází v centru obce a je obklopen hřbitovem. Přístup ke stavbě je veden ze silnice, která je umístěna po jeho severní straně.

Zasvěcení: sv. Markéta

Status: Farní kostel.

Stavební fáze

Stavba vznikla snad v 1. čtvrtině 13. století jako románská a v 18. století prošla barokní přestavbou. V tomto období byla zvětšena okna a v původním stavu se dochovalo pouze okno v apsidě. Roku 1883 byl kostel celkově regotizován, nově zaklenut a byla přistavěna sakristie. Rozsáhlé renovace pokračovaly roku 1913, kdy byl interiéru vymalován v secesním stylu.

POHLED NA ZÁPADNÍ PRŮČELÍ KOSTELA A SEVERNÍ VĚŽ.

POHLED NA ZÁPADNÍ PRŮČELÍ KOSTELA A SEVERNÍ VĚŽ.

SEVERNÍ STRANA KOSTELA.

SEVERNÍ STRANA KOSTELA.

Stavební podoba

Kostel je mohutnou raně středověkou trojlodní bazilikou s obdélníkovým chórem, který je zakončený půlkruhovou apsidou a zároveň je o poznání nižší než loď hlavní. Apsida je zvenčí zdobena obloučkovým vlysem s drobnými rozetami v jednotlivých obloukových polích. Díky zachovalým kamenickým značkám na vnější straně apsidy se na stavbě kostela předpokládá působení řemeslníků z Řezna. Hlavní loď je od bočních dělena pěti půlkruhovými arkádami s jednoduše profilovanými čtvercovými pilíři. Z obou bočních lodí proudí do interiéru světlo skrze šestici půlkruhových oken a stejně tak z vrchu obou stěn hlavní lodi. Bílé stěny dávají vyniknout barevně zdobeným příporám valené klenby. K severní straně chóru přiléhá mladší dvoupodlažní sakristie.Při západním průčelí se v ose nachází vstupní předsíň a na severní straně věž, jejíž tři horní parta jsou oddělena římsami a pásem s obloučkovým vlysem. Jižní strana sahá pouze do výšky boční lodi, i když se předpokládá, že na této straně stála druhá stejně vysoká věž. Interiér je barevně vyladěný v bílé, zlaté, šedé a tmavé barvě. Prostor nad triumfálním obloukem je zdobený malbou z roku 1913, kde stojí andělé s nástroji umučení, kterým dominuje plastika ukřižovaného Krista. Na západní straně stojí kruchta s varhany. Vybavení je částečně pozdně barokní, částečně secesní, včetně výmalby klenby.

POHLED NA KOSTEL OD JIHOVÝCHODU.

POHLED NA KOSTEL OD JIHOVÝCHODU.

MALBA NAD TRIUMFÁLNÍM OBLOUKEM S VYOBRAZENÍM ANDĚLŮ A PLASTIKOU UKŘIŽOVANÉHO KRISTA.

MALBA NAD TRIUMFÁLNÍM OBLOUKEM S VYOBRAZENÍM ANDĚLŮ A PLASTIKOU UKŘIŽOVANÉHO KRISTA.

Zasazení do krajiny a historický význam místa

Kostel sv. Markéty měly původně doplňovat dvě vystavěné věže, ale nakonec došlo pouze k realizaci plánu stavby severní věže. I přes tento faktor je kostel jednou z dominant tamního okolí. Nejen, že má stavba výrazné průčelí, ale rozměrná trojlodní bazilika je prvkem, který bychom v menší obci nemuseli čekat.

ZÁPADNÍ PRŮČELÍ KOSTELA.

ZÁPADNÍ PRŮČELÍ KOSTELA.

Vybavení kostela

Vybavení kostela pochází převážně z 18.- 20. století. Roku 1913 vytvořil Theodor Baierl obraz hlavního oltáře s vyobrazením sv. Markéty.

POHLED DO INTERIÉRU KOSTELA.

POHLED DO INTERIÉRU KOSTELA.

Duchovní prvky

ZVON

V kostelní věži se nachází jeden z nejstarších zvonů v Bavorsku.

OLTÁŘNÍ OBRAZ

Jižní boční loď skrývá oltář s obrazem zpodobňující Pannu Marii jako Královnu nebes, která je uctívána personifikacemi čtyř kontinentů. Obraz pochází z roku 1767 a jeho autorem je Johann Christian Thomas Wink. Panna Marie se hierarchicky vznáší na oblacích. Po pravém boku si přidržuje malého Ježíška a v levé ruce třímá žezlo, které představuje její vznešené postavení. Panna Marie i Ježíšek jsou obklopení postavami andělů a pod nimi jsou na zemi znázorněny čtyři postavy, které představují vtělené kontinenty. Jmenovitě se jedná o Evropu, Ameriku, Asii a Afriku. Personifikace Evropy je umístěna uprostřed obrazu, je bohatě oděna a v natažených rukách nese kadidelnici. Po pravé straně je znázorněna Amerika, lehce zakrytá ve stínu v modlitební pozici a na hlavě nese korunu z peří. Afrika je umístěna v pokleku na levém dolním rohu. Etnicky je zobrazena s tmavou kůží a černými kudrnatými vlasy. Po boku má umístěn toulec se šípy a luk. Naproti ní je v podobné pozici postavena etnicky zpodobněná personifikace Asie. Zde vidíme oholenou hlavu až na zátylek s ohonem, plnovous a světlejší pleť. V její blízkosti se nachází turban a žezlo s půlměsícem. Po svém boku nese šavli.

VEDLEJŠÍ OLTÁŘ S OBRAZEM PANNY MARIE JAKO KRÁLOVNY NEBES.

VEDLEJŠÍ OLTÁŘ S OBRAZEM PANNY MARIE JAKO KRÁLOVNY NEBES.

Duchovní kontext

HISTORICKÝ

Obec Aiterhofen byla jedním z nejdůležitějších míst v Podunají, a to v období vlády rodu Agilolfingů a Karlovců. Zajímavostí je mimo jiné i klášter založený v obci roku 1846, který se nejprve zaměřoval na vzdělávání pouze dívek. To se změnilo až v 21. století.

VÝZDOBA A IKONOGRAFIE

Sv. Markéta Antiochijská je mučednice pocházející ze 4. století. Spolu se sv. Barborou, sv. Kateřinou a sv. Dorotou patří tato světice mezi “Quattuor Virgines Capitales”, tedy čtyři nejvýznamnější panenské světice, a zároveň náleží ke čtrnácti svatým pomocníkům. Podle legendy si odmítla vzít za muže městského prefekta, a proto byla uvězněna. Ve vězení se jí zjevil ďábel v podobě draka, ale sv. Markéta ho porazila znamením kříže. Poté byla pro svou víru mučena, a nakonec popravena stětím hlavy. Mezi hlavní atributy sv. Markéty patří drak a kříž, ale můžeme ji vidět s knihou, palmovou ratolestí a s korunou na hlavě. Někdy je zobrazována podle způsobu, kterým byla mučena, a to s pochodní nebo hřebenem.

Literatura

Georg Dehio, Handbuch der deutschen Kunstdenkmäler: Bayern II, Niederbayern, München 1988. Marion Romberg, Aiterhofen (Straubing-Bogen), St. Margareta, dostupné online na adrese erdteilallegorien.univie.ac.at.