LOKALITA: Schönau

Okres: Regen

Kraj: Dolní Bavorsko

GPS: 49.0705864N, 12.9496928E

Naviguj na souřadnice

Přístup: Kostel se nachází v jižní části vesnice, je obklopený zdí a hřbitovem.

Zasvěcení: sv. Kříž

Status: Filiální kostel.

Stavební fáze

Původně na místě kostela stála malá gotická kaple Svaté krve přibližně z roku 1350. V roce 1740 se kaple stala součástí nového barokního kostela, kdy z kaple se stalo kněžiště a byla k ní přistavěna prostorná loď. V 19. století byla přistavěna k jižní straně kněžiště věž.

CELKOVÝ POHLED NA KOSTEL ZE SEVEROVÝCHODU.

CELKOVÝ POHLED NA KOSTEL ZE SEVEROVÝCHODU.

SEVEROZÁPADNÍ STRANA KOSTELA.

SEVEROZÁPADNÍ STRANA KOSTELA.

Stavební podoba

Orientovaný kostel má na východní straně kněžiště, které je trojboce zakončené. Na jižní straně kněžiště stojí sakristie a věž. Hlavní vstup do kostela se nachází v západním průčelí a je chráněn předsíní. Gotická klenba kněžiště byla upravena při barokní dostavbě kostela. Celý prostor kostela je zaklenut valenou klenbou s lunetami, které spočívají na pilastrech. Klenba lodi je zdobená štukovou výzdobou obohacenou figurální malbou.

JIŽNÍ STRANA KOSTELA.

JIŽNÍ STRANA KOSTELA.

POHLED NA KOSTEL OD JIHOVÝCHODU.

POHLED NA KOSTEL OD JIHOVÝCHODU.

Zasazení do krajiny a historický význam místa

Vesnice se nachází na malebném místě strmě nad údolím Regental.

Vybavení kostela

Převažuje barokní zařízení, které doplňují gotické sochy.

POHLED DO INTERIÉRU KOSTELA NA HLAVNÍ OLTÁŘ.

POHLED DO INTERIÉRU KOSTELA NA HLAVNÍ OLTÁŘ.

POHLED NA KRUCHTU NA ZÁPADNÍ STRANĚ LODI KOSTELA.

POHLED NA KRUCHTU NA ZÁPADNÍ STRANĚ LODI KOSTELA.

Duchovní prvky

POUŤ

V pozdním středověku se začaly objevovat nová zasvěcení související s utrpením Krista při pašijích a na kříži. Zasvěcení Božímu tělu a krvi měly toto spásonosné utrpení věřícím co nejvíce přiblížit. Zasvěcení Svaté krvi často souviselo se zázraky krvácejících hostií či zázračným uchováním Kristovy krve na zemi. Po založení kaple v Schönau Konradem z Nuβbergu zde tři urozené ženy dle legendy zanechaly brk s Kristovou krví. Pouť začala v roce 1364 založením věčné mše, která se udržuje dodnes.

Duchovní kontext

HISTORICKÝ

VÝZDOBA A IKONOGRAFIE

V kněžišti na tabernáklu hlavního oltáře je umístěn ukřižovaný Ježíš Kristus a po stranách se nacházejí sochy Panny Marie a Máří Magdalény s křížem, sochy pocházejí z období let 1490/1500. Symbolika kříže se v kostele objevuje hojně, jelikož kotel nese toto zasvěcení. Námět kříže prodělal v průběhu dvoutisícileté existence křesťanství bohatý vývoj. Pro rané křesťany se stal kříž (bez Krista) nástrojem Kristova triumfu nad smrtí a byl považován za symbol celého světa. Někteří badatelé hovoří o tom, že pojetí kříže jako znamení objímající celý svět je odvozeno ze starověké symboliky os cardo a decumanus. Decumanus byla považována za linii nebe, cardo reprezentovala osu země. Kříž je v raně křesťanském prostředí považován za znamení triumfu křesťanské víry. V jeho znamení měl zvítězit nad protivníkem i první křesťanský císař Konstantin Veliký.

POHLED DO PRESBYTÁŘE KOSTELA A HLAVNÍ OLTÁŘ.

POHLED DO PRESBYTÁŘE KOSTELA A HLAVNÍ OLTÁŘ.

Literatura

Georg Dehio, Handbuch der deutschen Kunstdenkmäler: Bayern II, Niederbayern, München 1988. Jan Royt, Slovník biblické ikonografie, Praha 2007.