LOKALITA: Dobrš
Okres: Strakonice
Kraj: Jihočeský kraj
GPS: 49.1560467N, 13.7562919E
Naviguj na souřadnicePřístup: Přístup ke kostelu je možný autobusem několikrát denně od Strakonic či od Vimperka přes Vacov. O víkendech autobusem do Chvalšovic (linka Praha – Strakonice – Stachy – Zadov) a 1,5 km pěšky. Automobilem se lze dostat cca 100 m od místa.
Zasvěcení: sv. Jan a Pavel
Status: Filiální kostel.
Stavební fáze
Kostel sv. Jana a Pavla v Dobrši pochází z poloviny 13. století, přesněji z let 1230-1240. Kostel byl přestavěn v renesanci, kdy v roce 1561 stavitel Tomáš Rossi z Mendrisia přestavěl loď (stejně jako kostel Zvěstování Panny Marie, či Páně, ve vsi) a sklenul ji valenou klenbou s lunetami. Jižní portál kostela koresponduje s portálem zdejšího farního kostela, asi 200 m odtud SZ směrem, který lze patrně klást do přibližně stejné doby, nejspíše do čtvrtého desetiletí 13. století.
POHLED NA KOSTEL OD JIHU.
POHLED NA KOSTEL OD JIHOVÝCHODU.
Stavební podoba
Kostel má novogotické patro, apsidu, hranolovou věž se sdruženými romanizujícími okénky v západním průčelí. Kostel je zastřešen valbovou střechou. Střechy jsou kryty prejzou. Fasáda kostela je podobná blízkému farnímu kostelu, je hladká s armováním v nárožích a je horizontálně členěna předsazenou patrovou a korunní římsou. V jižní fasádě je osazen obílený románský portál, podobný svým tvaroslovím západnímu portálu farního kostela. Jižní fasáda je v přízemí prolomena nad vstupem kruhovým otvorem a dvěma půlkruhovými úzkými okenními otvory. Fasády nad patrovou římsou jsou prolomeny hrotitými okenními otvory s dřevěnými žaluziovými okny. Hranolová věž má hladkou fasádu, v patře jsou sdružená okénka a nad nimi otvor pro ciferník hodin. Sdružená okna východní stěny jsou překryta střechou kostela.
POHLED NA KOSTEL OD SEVEROVÝCHODU.
POHLED NA VĚŽ KOSTELA.
Zasazení do krajiny a historický význam místa
Kostel sv. Jana a Pavla stojí na zalesněném návrší východně od farního kostela Zvěstování Panny Marie. Existence dvou od sebe jen nepatrné vzdálených kostelů v jedné osadě nemá v jihočeském prostředí obdoby. Lze proto předpokládat, že obě stavby sloužily rozličnému účelu. Kostel sv. Jana a Pavla byl snad součástí feudálního sídla. Tuto domněnku by mohl ověřit až archeologický průzkum.
Vybavení kostela
Vybavení kostela je především barokní. Hlavní oltář pochází z roku 1700.
POHLED NA HLAVNÍ OLTÁŘ KOSTELA.
Duchovní prvky
ZVONY
Starobylý zvon Panny Marie (z roku 1561) má průměr 1389 cm a výšku 110 cm s nápisy a ozdobami ulitými od mistra Brikcího z Cimperka. Mimo něj jsou v románské věži ještě umístěny nad sebou dva menší zvony z 16. a 17. století.ZVON PANNY MARIE.
OBLOUČKOVÝ VLYS
S motivem obloučkového vlysu se poprvé setkáváme v portálu příčné lodi chrámu cisterciáckého kláštera ve franckém Ebrachu. V České republice se vyskytuje na portálech pozdně románských kostelů: Dobrš, Libčeves, Želkovice, Vinec, Srbice a Kvášňovice. Z obloučkového vlysu se stal samoúčelný dekorativní prvek, jemuž však nemůžeme upřít značnou výtvarnou působivost.DETAIL JIŽNÍHO PORTÁLU S OBLOUČKOVÝM VLYSEM.
Duchovní kontext
HISTORICKÝ
Dobrš je starobylá vesnice, ležící v severozápadní části Jihočeského kraje, v okrese Strakonice a úředně spadá pod obec Drážov. Dobršské sídliště vzniklo již ve středověku. Strategická poloha vesnice i obou kostelů je možným předpokladem pro existenci hradiště, i pověsti se váží k údajnému vzniku obce už v 11. století. První písemná zmínka o Dobrši je ale až z roku 1352. Další zmínka pochází z roku 1377, kdy Přibík z Dobrše, nazývaný Kocík, ustanovil faráře ke zdejšímu kostelu. Přibík je také nejstarším známým členem rodu Koců z Dobrše, kteří zde sídlili až do roku 1607. V obci se nachází mohutná renesanční tvrz z roku 1561 na místě gotického sídla, barokně přestavována v 17. století a později z části upravena na školu. Zchátralý objekt nyní opravuje soukromý majitel. Ve vsi jsou dochovány šumavské roubenky.VÝZDOBA A IKONOGRAFIE
Kostel v Dobrši je zasvěcen sv. Janovi a Pavlovi. Petra následoval Pavel, dřívější pronásledovatel, který po setkání s Kristem dal všechny své síly do jeho služeb. Za císaře Nerona byli Petr i Pavel zajati, Petr byl ukřižován hlavou dolů a Pavel později sťat. Došli spravedlnosti pro vyznání pravdy, pro kterou zemřeli. Atributy Petra jsou klíče, kohout, kříž, loď, ryba a ucho. Atributy Pavla jsou hlava, kniha a meč.