LOKALITA: Auβernzell

Okres: Deggendorf

Kraj: Dolní Bavorsko

GPS: 48.7237183N, 13.2039200E

Naviguj na souřadnice

Přístup: Kostel se nachází uprostřed vesnice, obehnaný zdí.

Zasvěcení: Nanebevzetí Panny Marie

Status: Farní kostel.

Stavební fáze

Současný farní kostel byl postaven v roce 1550 v pozdně gotickém slohu. Kněžiště je ale pravděpodobné už ze 14. století. V barokním období (kolem roku 1733) prošel kostel kompletní přestavbou interiéru. V roce 1762 byla postavena současná věž a zdá se, že během této stavby byl kostel rozšířen. Kolem roku 1870 byl kostel regotizován, byl postaven nový pseudogotický hlavní oltář a dva boční oltáře. Při renovaci v roce 1963 byly tyto pseudogotické oltáře opět odstraněny a nahrazeny pouhou menzou. Za svou současnou podobu vděčí kostel poslední přestavbě za faráře Hanse Starneckera v letech 1972/73, při níž získal půdorys kříže.

POHLED NA KOSTEL OD SEVEROVÝCHODU.

POHLED NA KOSTEL OD SEVEROVÝCHODU.

SEVERNÍ STRANA KOSTELA.

SEVERNÍ STRANA KOSTELA.

Stavební podoba

V současné době má kostel půdorys ve tvaru kříže, který vznikl při poslední renovaci kostela, kdy k dlouhé hale kostela byly po obou stranách připojeny čtvercové přístavby. Na východě se tradičně nachází trojboce zakončené kněžiště a k západnímu průčelí je přistavěná věž s bání. K jižní straně kněžiště přiléhá sakristie. Hlavní vchod do kostela najdeme v jihovýchodním rohu, v místě křížení hlavní a jižní lodě. Prostor křížení bočních křídel je nesen čtyřmi sloupy se složitě zdobenými moderními hlavicemi, které konkurují původním gotickým prvkům. Kněžiště je sklenuto dvěma poli síťové žebrové klenby.

POHLED NA KOSTEL OD JIHOZÁPADU.

POHLED NA KOSTEL OD JIHOZÁPADU.

DETAIL HLAVICE SLOUPU.

DETAIL HLAVICE SLOUPU.

Zasazení do krajiny a historický význam místa

Krajinu města charakterizuje katolický farní kostel Nanebevzetí Panny Marie a filiální novogotický kostel sv. Leonharda, který byl postaven v roce 1884 na místě staré poutní kaple, ke které mířili od nepaměti poutníci. V Aussernzellu se vytvořila tradice poutí ke svatému Leonhardovi zřejmě už ve středověku.

Vybavení kostela

Sochy pocházejí z období baroka, ostatní zařízení je novodobé (20. století).

POHLED DO INTERIÉRU KOSTELA.

POHLED DO INTERIÉRU KOSTELA.

Duchovní prvky

SANKTUÁŘ

Pozdně gotický, plasticky vyvedený sanktuář s výzdobou ze spletených uschlých větví (tzv. Astwerk), pochází z roku 1519. Nachází se na pravé straně kněžiště.

POHLED DO KNĚŽIŠTĚ KOSTELA, KDE SE VPRAVO NACHÁZÍ SANKTUÁŘ.

POHLED DO KNĚŽIŠTĚ KOSTELA, KDE SE VPRAVO NACHÁZÍ SANKTUÁŘ.

Duchovní kontext

HISTORICKÝ

Aussernzell je pravděpodobně založením benediktinského kláštera Niederalteich (cella = cela, komora, často užíváno pro zbožná a poutní místa). Jméno bylo poprvé zmíněno v listině z kláštera Niederalteich v roce 1004. Závislost farnosti na klášteru (patronátní právo) zůstala až do sekularizace v roce 1803. Aby zajistil svůj majetek a vybíral daně od poddaných (klášteru podléhaly téměř všechny statky v okolí), zřídil klášter Niederalteich v Zell (Außernzell) klášterní úřad a jmenoval rychtáře, který měl na starosti daně a nižší soudy.

VÝZDOBA A IKONOGRAFIE

Z obnovy kostela v 19. století pravděpodobně byly zachovány dvě sochy – Křest Kristův a Panna Marie Nanebevzatá (Assumpta). Podle Zlaté legendy byla Panna Marie po smrti nanebevzatá. Poměrně rozsáhlou informaci o zesnutí Bohorodičky a jejímu nanebevzetí nalezneme v tehdy velmi rozšířeném spise _De transitu_… Pseudo-Melitona ze Sard (4 -6. st.), který převyprávěl Řehoř Tourský, a v _Homilii_ Jana ze Soluně (610-649). Dle biskupa Theotekna z Livia (2. pol. 6. st.) pouze Panně Marii příslušelo, aby její tělo, které nosilo Boha, „bylo přijato spolu s duší ve Slávě do nebe“. Tím, že Panna Maria byla vzata na nebesa i s tělem, byl vytvořen předpoklad k jejímu prostřednictví mezi člověkem a Bohem.

Literatura

Georg Dehio, Handbuch der deutschen Kunstdenkmäler: Bayern II, Niederbayern, München 1988. Jan Royt, Slovník biblické ikonografie, Praha 2007.