Kostel sv. Apoštolů Petra a Pavla

LOKALITA: Prachatice/Staré Prachatice

Okres: Prachatice

Kraj: Jihočeský kraj

GPS: 49.0235528N, 14.0056333E

Naviguj na souřadnice

Přístup: Kostel sv. apoštolů Petra a Pavla se nachází mezi Prachaticemi a Starými Prachaticemi u městského hřbitova. Hřbitov se nachází na mírném svahu. Ke kostelu lze dojít z Prachatic tzv. _Svatopetrskou cestou_ lemovanou Božími mukami a výklenkovými kapličkami, která je součástí značené edukativní stezky okolo města.

Zasvěcení: sv. Petr a Pavel

Status: Filiální kostel.

Stavební fáze

Jedná se o původní románský kostel. V místě dnešního kostela tedy už ve 12. století stál menší románský kostelík, ze kterého se dochovala část kamenného kvádříkového zdiva včetně okénka v severní zdi. Tato datace z něj činí nejstarší kostel v okruhu města Prachatic, neboť kostel sv. Jakuba Většího byl postaven v Prachaticích až ve 14. století. Ve 13. století došlo k rozšíření kostela. Předsíň byla přistavěna v 16. století, taktéž i kostelní věž. Barokní úpravy proběhly roku 1687, 1753 a 1771. Střecha věže je z roku 1890. Hřbitov byl založen před rokem 1562 a rozšířen roku 1587, 1909 a 1929.

POHLED NA KOSTEL Z JIHU.

POHLED NA KOSTEL Z JIHU.

POHLED NA KOSTEL ZE SEVERU.

POHLED NA KOSTEL ZE SEVERU.

Stavební podoba

Kostel sv. apoštolů Petra a Pavla ve Starých Prachaticích je jednolodní raně gotická stavba s pravoúhle uzavřeným presbytářem se sakristií na severní straně, s věží postavenou mimo osu v západním průčelí a s předsíní na severní straně lodi. Na jižní straně lodi je zazděný půlkruhový portál. Závěr presbytáře je podepřen podpěráky. Okna jsou s půlkruhovými záklenky s hlubokými špaletami. V závěru presbytáře je úzké hrotité okno s hlubokou špaletou. Předsíňka je završena renesančním stupňovitým štítem. Na vnějšku kněžiště je zabílená nástěnná malba Smrti Panny Marie ze 16. století. Presbytář je zaklenut dvěma poli křížové klenby se žebry o profilu klínu, sbíhajícími se náběžnými štítky do jehlancovitých konsol. Na severní straně presbytáře je půlkruhový okosený portálek do sakristie zaklenutý hrotitou valenou klenbou a sanktuář s trojbokým vimperkem. Dále je zde nástěnná malba _Posledního soudu_ z 16. století. Na severní straně presbytáře je fragment figurální nástěnné malby z 15. století. Triumfální oblouk je lomený. V lodi je plochý strop se štukovými ornamenty. V zadní části lodi je kruchta na dvou pilířích, nesená dřevěným stropem, předsíňka je na severní straně. Na stěnách podvěží jsou nápisy a figurální kresby rudkou z 2. pol. 16. a ze 17. století. Na hřbitově jsou výklenky kolem staré části hřbitova se zbytky maleb. Na hřbitově je deska Jiřího Rosenthalera z roku 1570, čtyři ručně kované kříže z 18. a 19. století.

POHLED NA KOSTEL ZE SEVEROVÝCHODU.

POHLED NA KOSTEL ZE SEVEROVÝCHODU.

POHLED NA VĚŽ KOSTELA.

POHLED NA VĚŽ KOSTELA.

Zasazení do krajiny a historický význam místa

Kostel ve Starých Prachaticích je významným dokladem stáří a vývoje sídlištní struktury, neboť se zde od raného středověku rozrůstalo městské založení, které bylo ve 14. století přesunuto jižním směrem do místa nynějších Prachatic. Kostel je důležitým dokladem farní správy a projevu křesťanské víry v regionu.

Vybavení kostela

Kostel není nijak výrazně vybaven, slouží především jako smuteční síň. Do interiéru byly vráceny tři sochy z původního barokního oltáře, který se spolu s postranními oltáři nedochoval. V presbytáři se nachází sochy svatých apoštolů Petra a Pavla a Kalvárie.

POHLED DO INTERIÉRU KOSTELA.

POHLED DO INTERIÉRU KOSTELA.

POHLED NA KRUCHTU.

POHLED NA KRUCHTU.

Duchovní prvky

HŘBITOVNÍ KAPLE SV. PETRA A PAVLA

Hřbitovní kaple sv. Petra a Pavla pochází 1. poloviny 18. století. Jedná o kapli podélného půdorysu se širokým půlkruhově zaklenutým portálkem s klenákem uprostřed. Nad římsou je volutový štít s čučky a piniovou šiškou na vrcholu. Štít je členěn vertikálně dvěma pilastříky s kapkami. Na kratších stěnách jsou okna s rovnými překlady. Výzdoba a vrata jsou nová.

POHLED NA HŘBITOVNÍ KAPLI SV. PETRA A PAVLA.

POHLED NA HŘBITOVNÍ KAPLI SV. PETRA A PAVLA.

NÁSTĚNNÉ MALBY

V interiéru kněžiště se zachovala řada středověkých maleb, z nichž vyniká především malba _Posledního soudu_ nad vstupem do sakristie. Anděl s Pannou Marií čekají u nebeské brány, kterou hlídá sv. Petr a přijímá duše do nebe. Nalevo je možné vidět výjev pekla, okřídleného Lucifera a tři ďábly. Motiv pekla doplňují hříšníci představující opilství, lichvu a smilstvo. Uprostřed stěny je namalován anděl, který prstem ukazuje zmrtvýchvstalým cestu do nebe, nebo do pekla. Na všechny tyto postavy dohlíží Bůh, jehož zobrazení není však zcela odkryto. Presbytář obsahuje v úrovni přízemí nástěnnou malbu zobrazující _Smrt Panny Marie_ v tradičním středověkém pojetí. Okolo ležící Panny Marie jsou shromážděni apoštolové s Kristem uprostřed, který drží v náručí duši Panny Marie v podobě dívčí postavy. Jde o vzácný příklad gotické nástěnné malby dochované v exteriéru kostela.

POHLED NA FRESKU V PRESBYTÁŘI ZOBRAZUJÍCÍ POSLEDNÍ SOUD.

POHLED NA FRESKU V PRESBYTÁŘI ZOBRAZUJÍCÍ POSLEDNÍ SOUD.

EXTERIÉR PRESBYTÁŘE, FRESKA ZOBRAZUJÍCÍ SMRT PANNY MARIE.

EXTERIÉR PRESBYTÁŘE, FRESKA ZOBRAZUJÍCÍ SMRT PANNY MARIE.

Duchovní kontext

HISTORICKÝ

Kostel sv. Petra a Pavla ve Starých Prachaticích byl původním prachatickým kostelem, předchůdcem děkanského kostela sv. Jakuba. Stávala zde stará trhová osada, jejíž založení kladou některé kroniky do dob knížete Vojena k roku 811. Důvody a okolnosti zasvěcení kostela sv. Petru a Pavlovi nejsou do dnešního dne zcela objasněny. Místní pověst praví, že byl kostelík spojován spíše s osobou sv. Vojtěcha, což připouští okolnost, že v tehdejší době dosahovalo panství Slavníkovců až do zdejšího kraje. Sv. Vojtěch měl vykonat několik poutí do Říma, při kterých putoval přes jihozápad Čech. Při jedné z nich měl údajně navštívit i zdejší kostel a vysvětit ho.

VÝZDOBA A IKONOGRAFIE

Kostel ve Starých Prachaticích byl zasvěcen svatým apoštolům Petru a Pavlovi. Petr, první zástupce Kristův, je základem víry, jednoty i původní tradice, držitelem pravdy. Pavel je označován za prvního nositele evangelia pohanům a jako neúnavný bojovník za křesťanskou univerzálnost. Dost často se uvádí spojení dvou hlavních apoštolů proto, že zemřeli ve stejný den. Jejich společný svátek se slaví už od poloviny III. století. Petra následoval Pavel, dřívější pronásledovatel, který po setkání s Kristem dal všechny své síly do jeho služeb. Za císaře Nerona byli Petr i Pavel zajati, Petr byl ukřižován hlavou dolů a Pavel později sťat. Došli spravedlnosti pro vyznání pravdy, pro kterou zemřeli. Petrovi atributy jsou klíče, kohout, kříž, loď, ryba a ucho. Pavlovi atributy jsou hlava, kniha a meč.

Literatura

František Mareš a Jan Sedláček, Soupis památek historických a uměleckých v království Českém od pravěku do polovice XIX. století: Okres prachatický, Prachatice 1913. Emanuel Poche, Umělecké památky Čech III., Praha 1980. HYNEK RULÍŠEK, SLOVNÍK KŘESŤANSKÉ IKONOGRAFIE: POSTAVY, ATRIBUTY, SYMBOLY, PRAHA 2006. Prachatice, Kostel sv. apoštolů Petra a Pavla. Evidenční list kulturní památky – původní.