Kostel sv. Petra a Pavla

LOKALITA: Skviřín

Okres: Tachov

Kraj: Plzeňský kraj

GPS: 49.7154289N, 12.8130731E

Naviguj na souřadnice

Přístup: Kostel se nachází na mírné vyvýšenině ve východní části návsi obce Skviřín, obklopený bývalým hřbitovem.Vstup ke kostelu se nachází na západní straně hřbitovní zdi.

Zasvěcení: sv. Petr a Pavel

Status: Filiální kostel náležící k římskokatolické farnosti Bor u Tachova.

Stavební fáze

Kostel je původně románský, ale jeho datace se v některých případech rozchází. Za nejpravděpodobnější se považuje doba mezi lety 1260–1270, ale další zdroje uvádí období vzniku i kolem roku 1230. Roku 1384 proběhla gotická přestavba, ze které se zachoval krov nad presbytářem a lodí a v něm zazděné gotické okno. Barokní přestavba se odehrála kolem roku 1700, ale můžeme se také dočíst o úpravách, které ukazují na rok 1720. Další velké modifikace proběhly až v 90. letech 20. století, kdy byla zvýšena kostelní věž a změněn její tvar. Zároveň byla ke kostelu dostavěna sakristie.

POHLED NA KOSTEL OD SEVEROVÝCHODU.

POHLED NA KOSTEL OD SEVEROVÝCHODU.

POHLED NA KOSTEL OD JIHOVÝCHODU.

POHLED NA KOSTEL OD JIHOVÝCHODU.

Stavební podoba

Obdélná jednolodní stavba s pravoúhle zakončeným presbytářem, který není od lodi nijak odsazený a tvoří tak jeden celek. Stejně jako v případě presbytáře, tak i loď je zaklenuta křížovou klenbou bez žeber. Jedná se o barokní přestavbu, v původní podobě byl kostel plochostropý. Z románského období se zachovalo okno na východní stěně presbytáře, zdivo kostela a pískovcový portál na jižní straně kostelní lodi. Portál je půlkruhový s profilovanými válcovými archivoltami a listovými hlavicemi. Na západním průčelí se nachází hranolovitá věž, kde se ve vnitřních prostorách zachoval původní vstup do lodi, a to jak v přízemí, tak v prvním patře stavby. Vybudovaný vstup, který vede z hřbitova do vnitřního prostoru věže, je mladším prvkem z barokní přestavby. Ve věži se taktéž nachází původní románská okna, která byla původně sdružená. Na fasádě jižní a severní strany kostela jsou k vidění části bývalých oken, která jsou dnes zazděná. Na severní stěně kostela stojí novodobá sakristie.

POHLED NA PORTÁL NA JIŽNÍ STRANĚ KOSTELA.

POHLED NA PORTÁL NA JIŽNÍ STRANĚ KOSTELA.

POHLED NA VĚŽ KOSTELA.

POHLED NA VĚŽ KOSTELA.

Zasazení do krajiny a historický význam místa

Předpokládá se, že kostel byl vystavěn jako součást komplexu dvorce. Důkazem může být zachovalý vchod v prvním patře, který vedl na tribunu kostela anebo ohradní zeď vedoucí okolo celého hřbitova.

Vybavení kostela

Vybavení kostela je barokní.

Duchovní prvky

OHRADNÍ ZEĎ

Kostel patří k opevněným kostelům. Obranným prvkem opevnění vesnických kostelů v první linii byla zeď, vedená okolo kostelních hřbitovů a kolem samotných kostelů. Takovéto kostely byly často součástí panských dvorců. Materiálem, ze kterého je zeď postavena je lomový kámen a v menším množství také pískovcový kvádr. Z venkovní strany zeď přesahuje 2 metry a z druhé strany dosahuje do výšky 1,5 metru.

POHLED NA JIŽNÍ STRANU KOSTELA S OHRADNÍ ZDÍ.

POHLED NA JIŽNÍ STRANU KOSTELA S OHRADNÍ ZDÍ.

Duchovní kontext

HISTORICKÝ

O vsi se prvně můžeme dočíst ve falzech kladrubského kláštera, a to již k roku 1115. Ve 12. století byla knížecím majetkem a ve 13. století ji získal Ratmír ze Skviřína, který byl předkem rodu Švamberků. Nechal zde vystavět románský kostel sv. Petra a Pavla jako součást svého sídla.

VÝZDOBA A IKONOGRAFIE

Sv. Petr a Pavel jsou apoštolové, kteří patří mezi vůdčí osobnosti raného křesťanství. Zasvěcení kostela této dvojici obvykle ukazuje na západní orientaci raně středověké církve v Čechách. Sv. Petr, původním jménem Šimon, byl rybářem a prvním apoštolem a učedníkem Ježíše Krista. Právě Petrovi byly svěřeny „klíče od království nebeského“. Z rybáře byl Kristem povolán šířit víru a stal se prvním římským biskupem. Zemřel mučednickou smrtí v Římě, když byl zajat za vlády císaře Nerona a ukřižován hlavou dolů. Mezi atributy, které náleží sv. Petru patří klíče, kohout, kříž, loď a ryba. Tento světec je například patronem rybářů, lodníků, trosečníků a církve obecně. Sv. Pavel se narodil do významné židovské rodiny s římským občanstvím a během jeho mládí se mu dostalo vzdělání. Nejprve se stal pronásledovatelem křesťanů, ale poté co se mu v zjevil Ježíš Kristus, tak sv. Pavel obrátil ve svém přesvědčení a přijal křesťanství. Stal se oddaným misionářem a kazatelem. Stejně jako sv. Petr byl sv. Pavel zajat v Římě při pronásledování křesťanů a poté popraven stětím hlavy. Sv. Pavel bývá zobrazován s atributy meče a knihy. Za svého patrona ho považují teologové, dělníci, tkalci či košíkáři.

Literatura

Emanuel Poche (ed.), Umělecké památky Čech 3, Praha 1980. Památkový katalog NPÚ, katalogové číslo 1000148397, dostupné na: pamatkovykatalog.cz. Zdeněk Vyšohlíd – Zdeněk Procházka, Čím ožívá krajina: Osudy 129 kostelů na Domažlicku a Tachovsku 1990–2000, Průvodce historií západních Čech č. 6, Plzeň 2001. Jiří Jánský, Páni ze Švamberka – pětisetletá sága rodu s erbem labutě, Domažlice 2006. Jiří Varhaník, Středověký vesnický kostel jako refugium, in: Vladimír Nekuda (ed.), Archaeologia historica: sborník příspěvků přednesených na 30. konferenci archeologů středověku České a Slovenské republiky s hlavním zaměřením na každodenní život středověkého venkova (jeho hospodářské a sociální aspekty). Brno 12.–16. října 1998.